Toppturer – Sommeren 2013

Topptur1. Jørnsbråtan (Jørnsbråtåsætra)
Stedet ligger rett vest for Nordhagen og er en tidligere seter under Øvre Nøkleby. Seterhusene står og det er en hyggelig setervang på stedet. Det er mange stier som fører opp hit. En mulighet er å gå stien vest for Utsikten/Loftberget og følge denne oppover/nordover. Etter ca. 600 meter forbi Utsikten, er du fremme.
For helt ukjente anbefales å starte fra lekeplassen ved Bassengveien på Nordhagen. Hit kommer du ved å følge Randsborggata helt til endes og så videre på Liaveien og Bassengveien. Der finner du snart lekeplassen på venstre side. Parkering av bil er mulig her. Følg kjerreveien/tømmerveien som tar rett opp fra lekeplassen. Bra utsikt mot Nesbakken etter ca. 300 m. Det er flere markerte svinger på veien. Husk å holde til venstre i en sving hvor du kanskje blir i tvil. Etter flere bratte bakker flater veien ut, og etter ca. 100 m tar en sti opp til høyre. Her finner du snart setra og posten. Ca. 1,4 km å gå. Ny i år.

2. Østre Buttentjern
Østre Buttentjern ligger på Jevnakers Vestås og på grensen til Ringerike. Har du bil, kan den settes på parkeringsplassen til Bergerbakken skole. Dit kommer du ved å følge skiltet BERGERBAKKEN SKOLE på Rv 245 rett nord for Rema 1000.
Følg skogsbilveien som går nord-/østover og oppover. Etter ca. 200 m passeres et bolighus og deretter begynner en forholdvis bratt bakke. Veien deler seg snart. Du følger den til venstre. Følg dalen innover og etter noen svinger er du snart oppe ved vannet. Posten står nær snuplassen, og det er fin rasteplass ut til venstre og nord for vannet. Turen er på ca. 4 km. Sykkel kan brukes hele veien, men helt lett tur er det ikke. I alle fall ikke oppover!!

3. Søtbakken
Søtbakken er et nedlagt bruk på østsiden av Jevnaker og rett opp-/østover fra Toso skole. Det er skiltet til skolen fra E -16 ved tidligere Randsfjord Glassverk. Parker bil på skolens parkeringsplass og gå opp på øverste lekeplass. (Pass deg for sjøormen!) Her ser du begynnelsen på en blå-merket sti som går rett opp lia og mot Mylla. Halvveis oppe i lia finner du posten som i år er plassert ved et uthus på stedet. Regn med ca. ¾ time opp.

4. Kollern
Kollern ligger på grensa mot Lunner og er fri for skog. Derfor er det et av de fineste utsiktspunkter i Nordmarka. Tar en utgangspunkt i veikrysset øst for Tverrsjøen på Øståsen, er det kanskje enklest å dra ned Kalvedalen og mot Gjerdingen. Etter ca. 600 m krysser en blåmerket sti bilveien. Ta til venstre her og følg stien til toppen. Lenge ca. 2,5 km. Å gå fra Trantjern er like lett. Bak husene på Trantjern finner du og en sti som fører til topps. Det er jo mulig å gå en rundtur. Hele turen er da på ca. 10 km.
Tverrsjøen finner en ved å følge bomvei østover/oppover fra Yx bensinstasjonen. Ønsker en å gå fra Trantjern, kan også veien fra Olimb anbefales. Ved å sykle opp fra bygda, får en ekstra god trening! Ny i år.

5. Pershusfjellet
Ny blåmerket sti over hele Pershusfjellet, gjør turen til det høyeste punktet enkel. Flere fine utsiktpunkter er det både nord og sør for toppen hvor kassa er satt opp ved stien. Toppen er på 650 m.o.h.. Tur over hele ryggen er å anbefale, men her forklarer vi ruta fra nord. I krysset ved Tverrsjøstallen tar du ned og til høyre. Kjører du bil kan du parkere etter 500 m. (Abrahamsvika) Herfra følger du bilveien til venstre (mot Holosetra.) Etter ca. 400 m finner du blåmerking på høyre side av veien. Følg den blåmerkede stien oppover/sørover. Stien går litt på kryss og tvers og etter ca. 3,5 km er du framme. Så får du selv bestemme om du fortsetter sørover mot Finstad. Herfra kan du følge blåmerket sti til Holosetra eller veien gjennom Sinderdalen på vestsida av Perhusfjellet. Valget er ditt! Ny i år.

Alle turene er nå åpne frem  til 15. september.