Toppturer 2017

Årets «Toppturer» arrangeres i år for 6. gang!

Mellom 2.000 og 3.000 deltakere er med hvert år. Bli med, du også!

Kassene er i år plasserte følgende steder:

• Svarttjernshøgda
  • Søtbakken
  • Steinbråtan
  • Østre Buttentjern
  • Loftberget/Utsikten

Kassene er ute 15. april – 1. oktober, unntatt Svarttjernshøgda, som blir satt ut 15. mai.

Svarttjernshøgda

Dette er Nordmarkas høyeste punkt med sine 717 meter over havet. På toppen står det utsiktstårn slik at en kommer enda noen meter høyere opp. Utsikten er god i alle retninger og turen opp fra Tverrsjøstallen er ikke av de vanskeligste. Hele ruta fra Tverrsjøen/Tverrsjøstallen er merket med runde stolper. Det er plakater om skog/skogsdrift langs denne naturstien.

Du finner Tverrsjøen /Tverrsjøstallen ved å ta av E-16 ved Essostasjonen på Jevnaker. Veien østover/oppover blir etterhvert en bomvei som følger Svenådalen opp. Etter ca 7 km kommer du til Tverrsjøstallen og her parkeres det om bil brukes. Sykkel kan jo også brukes! Det går også fin sti opp til toppen fra sideveien som går til Finnerud/Vangsetra og fra Østside/Ølja er det blåmerket sti opp. Her er mange muligheter.

Søtbakken

Det er svært mange som har ønsket dette turmålet i 2017, selv om posten også ble brukt i 2016. Turen kan gjerne forlenges opp til Lamannshaugen. Da er det bare å følge blåmerkingen videre oppover til du ser en hvitmerket sti. Følg denne til toppen. Det er og flere muligheter til rundtur over Finnerud/Vangsetra og så Svenådalen ned.

Til Søtbakken kommer du lettest ved å gå fra Toso skole. (Merket fra E-16) Parker bil på parkeringsplassen nedenfor skolen og gå opp til den øverste lekeplassen. Her finner du blåmerket sti (DNT) og den tar deg oppover/østover til Søtbakken. Kassa er plassert på uthuset noen meter ovenfor hovedhuset.

Steinbråtan

Steinbråtan er en tidligere husmannsplass ovenfor Gulla/Bjellum og ligger ved Pilgrimsleden. Plassen er tidligere ryddet og skiltet, men er i dag noe vokst igjen. Stedet er merket med skilt og kassa står like ved dette skiltet. Det er mange fine utsiktspunkter på Pilgrimsleden, og det må være lov til å anbefale at kaffepausen kan tas både før eller etter at posten er passert. (Plassen kan bli ryddet i 2017 og da vil det sikkert bli god rasteplass med utsikt ved kassa vår!)

Vi foreslår følgende. Start ved Jevnaker kirke. (E16 mot Roa) Herfra er Pilgrimsleden godt merket med forskjellige røde merker forbi Øvre Vang og ned på nordsiden av låven. Herfra nordover og oppover til Vangseter (Randsvangen). Gå så over øvre parkeringsplass til du er nedenfor nordenden av bygningen. Stien videre nordover krysser etter hvert jernbanelinjen. Så er det å følge merkingen til du møter posten (kassa). Merkingen av leden går jo helt til Trondheim så bare gå videre. Kanskje kan Sløvika camping være målet? Det er Jevnaker Rotaryklubb som merker og rydder leden innenfor Jevnaker kommune. I alle fall: God tur på en god sti som er ukjent for mange. Barnevennlig, men stien er ikke god for sykkel eller barnevogn.
(Vi ber om at parkeringsplassen på Vangseter (Randsvangen) ikke brukes til parkering og at en går over øvre parkeringsplass slik merkingen tilsier. Husk også at alle grinder må lukkes!)

Østre Buttentjern

Denne posten er blitt så populær at vi satser på enda et år med kasse her oppe. Særlig har vi merket oss mange med barnevogner og bæremeiser her oppe. Bading er også fullt mulig. 1400 navn i boka i 2016 sier noe om interessen for å besøke dette stedet.
For nye vil vi fortelle at vannet ligger på Jevnaker Vestås og på grensa til Ringerike. Har du bil kan denne settes på parkeringsplassen til Bergerbakken skole. Dit kommer du ved å følge skiltet BERGERBAKKEN SKOLE på Rv 245 rett nord for Rema 1000.

Fra parkeringsplassen følger du skogsbilveien som går nordover og oppover. Etter 200 m passeres en veibom tett ved et bolighus. Bratt oppover først og hold til venstre i et kryss oppe på toppen av bakken. Følg dalen innover og etter noen svinger er du snart ved vannet. Posten står på snuplassen og over den flotte brua finner du en fin rasteplass og bademuligheter. Hele turen er på ca 4 km. Sykkel må gjerne brukes.

Loftberget/Utsikten

Dette er nok stedet for folk som liker god utsikt! Du ser rett ned på Jevnaker Stadion og Nesbakken. Det er første gang vi har kasse der oppe, men stedet er et kjent turmål for mange. Bergskrenten kan også brukes til lett klatring og rappellering.

Mange stier fører opp til Loftberget og prøv gjerne flere av disse stiene. Her forklarer vi en enkel vei opp, men kortest er den kanskje ikke. Starten er som til Østre Buttentjern. Etter den første bratte bakken tar du til høyre i første kryss. Følg denne skogsbilveien oppover (ikke bry deg om bommen ned til det nye boligfeltet) og etter nye 500 meter kommer du til en stor vanntank. Rett før denne går en sti inn til høyre skiltet NORDHAGEN. Følg denne stien ca 500 m og hold til venstre/rett fram i et par kryss. Her finner du etter hvert skiltet LOFTBERGET/UTSIKTEN. Da er det bare en liten motbakke og så er du framme på utsiktspunktet og kassa. (Stupet til høyre rett før posten gjør at en må passe på de aller minste her.)

Har du en iPhone eller Android telefon?
Har du en smarttelefon anbefaler vi også at du laster ned appen «UT.no» fra Apple App Store eller Google Play Store! Da har du alle turforslagene våre rett i lomma.

Alle toppturene våre finner du på UT.no ved å klikke her!

Utskriftsvennlig versjon av årets brosjyre finner du ved å klikke her!